Den dansk/koreanske billedkunstner og forfatter Eva Tind sætter med udstillingen PANORAMA spot på landet Nordkorea; en kommunistisk, isoleret og totalitær nation i armod, men som samtidig er fødeland for Tinds biologiske far og dermed arnestedet for et lag af hendes egen tabte identitet.
Identitet og tilhørsforhold er gennemgående temaer i Tinds kunst og litteratur. Tind er født i Pusan, Sydkorea, men vokset op som adoptivbarn i Låsby, Jylland. Gennem prosa, fotografi, video og skulptur reflekterer Tind i sine værker over identitetens kompleksitet, ofte set i relation til hendes egen personlige historie. Et tilbagevendende spørgsmål hos Tind er; Hvor meget af os er skabt af kultur og miljø, og hvad har vi med os fra fødslen?
I 2012 rejste Eva Tind til Nordkorea i seks dage for at opleve det land, hendes biologiske fars blev født i. Med sig på rejsen havde hun et kamera og en notesbog, hvormed hun dokumenterede og beskrev sine oplevelser. Rejsen resulterede i to forskellige kunstneriske produktioner – udstillingen Panorama og romanen HAN.
Panorama er Tinds kunstnerisk spejling og refleksion over mødet med det nordkoreanske samfund. Et land der er formet af gennemgribende paradokser og kontraster, men som samtidig fortæller eventyrlige myter om smukke blomster, store ledere og magiske, hvide enhjørninger. Med Tinds ord er landet; ”et hermetisk lukket sted, der er umuligt at afkode, og hvor du konstant betvivler sandheden om det præsenterede”.
Centralt i udstillingen står titelværker Panorama som en semi-transparent installation be- stående af fem skulpturelle elementer skåret ud i plexiglas og sammensat i dele, som pub- likum kan gå rundt om. Installationen mimer både et bjerglandskab, men samtidig også en arkitektonisk skyline. Det højeste værk er en kopi af hovedstaden Pyongyangs højeste skyskraber Ryugyong Hotel, der efter 27 års byggeri stadig står ufærdigt hen. På gulvet har Tind placeret udvalgte fotografier fra sin rejse. Fotografier af landskaber, hotelværelser, lamper og møblementer spejler sig på kryds og tværs ind i hinanden, og varierer alt afhængig af lysindfaldet og beskuerens placering. De mange spejlinger giver en fragmenteret og forvrænget læsning af billederne, der antyder kompleksiteten i det at afkode et klart billedet af Nordkorea.
På den høje væg hænger tekstværket Turistfotos i 41 sorte rammer. I et nøgterne sprog beskriver Tind sine turistbilleder, der i følge rejseselskabets censurregler ikke må udstilles offentligt. Selve fotoet er fremkaldt på bagsiden, men holdes skjult af bagbeklædningen. Beskueren er overladt til at visualiserer det beskrevne billede i egen fantasi. Enkelte tekster optræder også i romanen HAN og skaber således en bro mellem kunsten og litteraturen.
Ved siden af hænger værket Bevis; en torso af en udstoppet hvid hest, der med et påmonteret horn illuderer en enhjørning. Værket refererer til utrolig, national pressehistorie fra 2012, hvor koreanske arkæologer mente at have bevist eksistensen af enhjørningen, ved fundet af en præhistorisk hule i udkanten af Pyongyang.
Som supplement til udstillingen kan man læse Eva Tinds roman HAN. HAN er en rejseroman i dokumentarisk dagbogsform, der kobler elementer af det private med fiktive forestillinger og dialoger mellem forfatteren og hendes afdøde far. Romanen er på den ene side en beskrivelse af en totalitært planlagt og styret rejseform, hvor fremmede (turister) isoleres fra lokalbefolkningen og overvåges konstant. På den anden side beskriver den forfatterens længsel efter at etablere kontakt til sin oprindelse.
Udstillingen og bogudgivelsen er støttet af Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst, Knud Højgaards Fond, Gyldendal og Gentofte Kommune.
Se mere her.
Den dansk/koreanske billedkunstner og forfatter Eva Tind sætter med udstillingen PANORAMA spot på landet Nordkorea; en kommunistisk, isoleret og totalitær nation i armod, men som samtidig er fødeland for Tinds biologiske far og dermed arnestedet for et lag af hendes egen tabte identitet.
Identitet og tilhørsforhold er gennemgående temaer i Tinds kunst og litteratur. Tind er født i Pusan, Sydkorea, men vokset op som adoptivbarn i Låsby, Jylland. Gennem prosa, fotografi, video og skulptur reflekterer Tind i sine værker over identitetens kompleksitet, ofte set i relation til hendes egen personlige historie. Et tilbagevendende spørgsmål hos Tind er; Hvor meget af os er skabt af kultur og miljø, og hvad har vi med os fra fødslen?
I 2012 rejste Eva Tind til Nordkorea i seks dage for at opleve det land, hendes biologiske fars blev født i. Med sig på rejsen havde hun et kamera og en notesbog, hvormed hun dokumenterede og beskrev sine oplevelser. Rejsen resulterede i to forskellige kunstneriske produktioner – udstillingen Panorama og romanen HAN.
Panorama er Tinds kunstnerisk spejling og refleksion over mødet med det nordkoreanske samfund. Et land der er formet af gennemgribende paradokser og kontraster, men som samtidig fortæller eventyrlige myter om smukke blomster, store ledere og magiske, hvide enhjørninger. Med Tinds ord er landet; ”et hermetisk lukket sted, der er umuligt at afkode, og hvor du konstant betvivler sandheden om det præsenterede”.
Centralt i udstillingen står titelværker Panorama som en semi-transparent installation be- stående af fem skulpturelle elementer skåret ud i plexiglas og sammensat i dele, som pub- likum kan gå rundt om. Installationen mimer både et bjerglandskab, men samtidig også en arkitektonisk skyline. Det højeste værk er en kopi af hovedstaden Pyongyangs højeste skyskraber Ryugyong Hotel, der efter 27 års byggeri stadig står ufærdigt hen. På gulvet har Tind placeret udvalgte fotografier fra sin rejse. Fotografier af landskaber, hotelværelser, lamper og møblementer spejler sig på kryds og tværs ind i hinanden, og varierer alt afhængig af lysindfaldet og beskuerens placering. De mange spejlinger giver en fragmenteret og forvrænget læsning af billederne, der antyder kompleksiteten i det at afkode et klart billedet af Nordkorea.
På den høje væg hænger tekstværket Turistfotos i 41 sorte rammer. I et nøgterne sprog beskriver Tind sine turistbilleder, der i følge rejseselskabets censurregler ikke må udstilles offentligt. Selve fotoet er fremkaldt på bagsiden, men holdes skjult af bagbeklædningen. Beskueren er overladt til at visualiserer det beskrevne billede i egen fantasi. Enkelte tekster optræder også i romanen HAN og skaber således en bro mellem kunsten og litteraturen.
Ved siden af hænger værket Bevis; en torso af en udstoppet hvid hest, der med et påmonteret horn illuderer en enhjørning. Værket refererer til utrolig, national pressehistorie fra 2012, hvor koreanske arkæologer mente at have bevist eksistensen af enhjørningen, ved fundet af en præhistorisk hule i udkanten af Pyongyang.
Som supplement til udstillingen kan man læse Eva Tinds roman HAN. HAN er en rejseroman i dokumentarisk dagbogsform, der kobler elementer af det private med fiktive forestillinger og dialoger mellem forfatteren og hendes afdøde far. Romanen er på den ene side en beskrivelse af en totalitært planlagt og styret rejseform, hvor fremmede (turister) isoleres fra lokalbefolkningen og overvåges konstant. På den anden side beskriver den forfatterens længsel efter at etablere kontakt til sin oprindelse.
Udstillingen og bogudgivelsen er støttet af Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst, Knud Højgaards Fond, Gyldendal og Gentofte Kommune.
Se mere her.